söndag 29 juli 2007

Kvinnliga Bokakademin reser till Estland

På torsdag åker Kvinnliga Bokakademin till Estland för att fira 10-årsjubileum.

Vi startar firandet i Tallinn där Lehte sluter upp. Där ska vi bo på hotell Kolm Öde (Three Sisters) i Gamla Stan, och på kvällen ska vi gå ut och äta på Olde Hansa som är en riktig medeltidskrog, faktiskt ingen turistfälla, utan den känns genuin. Intill krogen ligger också en shop med lite tidstypiska prylar, vinbägare, kryddor, silversmycken m m, om du är intresserad titta vidare här http://www.oldehansa.com/. Jag var i Tallinn så sent som i december 2006 tillsammans med Peter och en del av hans arbetskamrater när de var på besök hos HansaBank. Därför tycker jag mig känna till en del i alla fall, eftersom jag gick mycket och utforskade staden de dagarna, sprang inte bara i affärer utan var lite kulturell också.

Efter Tallinn ska vi vidare till Haapsalu på västkusten där
vi bland annat ska få lerbad på SPA Thaloose fra del Mare.
Där ska vi även gå på Ranna Rootsi-muséet som har en
utställning om svenskbygderna i Estland. Vi bor på hotell Promenadi, se bild.

Från Haapsalu bilar vi tvärs över landet till Rakvere där middag intas och därifrån till Lehtes stuga i Letipea som ligger bara 70 m från Finska Viken. Vilket känns lite kallt, men en stund i vedbastun kanske gör att man blir sugen på att bada.

Vi ska även åka till Väike Marja och få en 5-timmars visning av hur livet kunde te sig mellan åren 1941-1958, denna hemska tid av ockupation och deportation.
Dagen efter åker vi längs norra kusten tillbaka till Tallinn där vårt flyg väntar för hemresa.
Det ska bli spännande dagar med många olika intryck kan jag tänka mig, jag ser verkligen fram emot resan. Återkommer förmodligen till detta när jag kommer hem igen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Prima upplagt på Picasa. Nu väntar alla bara på din bloggning kring dagarna i Estland.