lördag 14 juli 2007

Sylt, müsli och bröd

Har idag tagit mig an alla röda vinbär och frusit in dem tillsammans med syltsocker, som helt klart har blivit min favorit när det gäller syltning. Bara låta koka kraftigt i 2 minuter, efter idogt rörande och därefter skummande. Sen är det klart.
Efter detta blev det dags att baka ett bröd som inte ska knådas utan bara stjälpas upp på plåten efter 2 timmars jäsning. Jag tror inte det finns en levande själ som kan misslyckas med detta bröd. Det blir så där härligt segt i konsistensen när det är färdigt efter start i 250 gradig värme i 15 minuter och därefter 125 grader i 45 minuter. Perfekt. Vill ni baka brödet finns receptet här:
När nu ugnen ändå var igång var det lika bra att göra en omgång Müsli också som alltid går åt.
Efter detta kände jag mig lite manad att försöka komma igång med promenerandet igen så jag tog Quinta, bajspåsar, svamppåsar och mobilen med mig och travade iväg runt Lerdala, ca 7,5 km. Det blev inte mycket till svamp bara några förskrämda kantareller. Det jobbas alldeles otroligt med att få ut alla träd efter stormen Per, så inte granbarkborren tar över allting, vilket gör att det är helt skövlat. Men förhoppningsvis kanske vi har svamp om några år igen.
Efter en välbehövlig dusch sitter jag nu här med en viertel weisswein och sammanfattar dagen so far. Peter håller på och lagar sommargryta och efter den kulinariska upplevelsen, som det nästan alltid är när han stått i grytorna, ska vi promenera till Peter och Elisabet för efterrätt.

Inga kommentarer: