torsdag 12 juli 2007

Kvinnliga Bokakademin

Jag är med i en bokklubb som heter Kvinnliga Bokakademin och vi består då som namnet antyder bara av kvinnor, och av åtta stycken dessutom. Jag har varit med i fyra år tror jag bestämt, men i själva verket firar klubben 10 år i år. Vi träffas en gång i månaden med rullande schema, och den som är värdinna för träffen köper böcker till sina gelikar att läsa till nästa träff ca en månad senare hos nästa medlemsvärdinna. Det har varit ömsom vin och ömsom vatten i bokvalen, många gånger läser man inte böckerna själv innan man delar ut dem utan går på olika hitlistor eller resensioner man får och då kan det bli helt fel. Vad jag märkte när jag kom med i denna klubb är att man uppfattar böcker väldigt olika. Jag minns att vi fick en bok som heter "Bortom stjärnan" av Elisabet Nemert som jag sträckläste från jag började på första sidan och kände otroligt mycket för medan någon av mina boksystrar tyckte det var en riktigt kioskvältare. Det är det som är intressant och skapar diskussioner, lite för lite ibland kan man tycka då vi har så mycket annat att diskutera också på de 3-4 timmar vi träffas en gång i månaden. I början av juli var vi hos Karin Wallengren i Halmstad på bokträff och hade en fantastisk kväll med grillning och vin ute i hennes trädgård på kvällen. Vi sov över och vaknade till en typisk västkustsk morgon med sol, tångdoft och varm morgonbris. Det är något helt underbart för en gammal Kungsbacka-bo. Vi styrde vi 8-tiden kosan tillbaka hemåt med Stieg Larssons sista bok i trilogin om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander i bagaget. Vi fick med oss ytterligar en semesterbok av Ulla Thunberg som vi skulle varit hos i Kristdala i maj månad men som yttre omständigheter gjorde att vi inte kunde åka till då utan försöker åka till i höst istället. Av henne fick vi boken "Kungamordet" författare är Hanne Vibeke-Holst. Jag har precis idag börjat läsa "Luftslottet som sprängdes" (av Stieg Larsson) och det är nästan att jag inte kan släppa den för att skriva dessa rader. Detta vågar jag nästan inte säga, med tanke på hur denna semester börjat, men hoppas det regnar så jag kan sitta inne med gott samvete i morgon och läsa färdigt min bok.

Inga kommentarer: