fredag 20 juli 2007

Stockholm mitt i sommaren

Jag tror inte att det hänt sedan jag bodde i Stockholm att jag varit där mitt i sommaren. Men det måste jag säga var ganska mysigt i alla fall, mycket beroende på lägenheten i Gamla Stan naturligtvis, den gör ju tillvaron ganska angenäm. Vi tillbringade tisdag eftermiddag med att undersöka NK, eller främst var det väl jag som undersökte och visst blev det utdelning, en st blå tennisströja Fred Perry och en marininspirerad tröja märke Arrow, American Classic, med vidhängande flytande nyckelring(!?). Vi var även uppe på NewPort och suktade naturligtvis. Några påsar (kilo) kaffebönor hör också till det klassiska att inhandla när man är i huvudstaden.

På kvällen gick vi ut och åt, efter en liten promenad under paraplyet Västerlånggatan fram hamnade vi på Österlånggatan, i alla fall en liten bit ifrån värsta turistfällorna och hamnade på Rubys Grill som blev en fullträff då det passade bådas smakriktningar. Jag ville ha skaldjur och Peter en rejäl köttbit. Ett ställe att rekommendera, inte billigt, men det ska det inte vara heller om det är bra.

Dagen efter blev det lite pyssel i lägenheten då det skulle komma
gäster dagen efter. Hela huset är nyrestaurerat utvändigt och nu under sommaren ägnar de sig åt trappuppgångarna. Vi möttes av dessa hantverkare när vi anlände till lägenheten, och blev helt fascinerade av deras arbete, de målade bland annat de gamla dörrarna så de skulle se antika ut. Fullständigt otroligt arbete, de är ju mer konstnärer än målare....

Efter två dagar for vi hem i varsin kuppe, 1:a och 2:a klass, precis som på ditresan.

Inga kommentarer: