tisdag 6 maj 2008

Operation Quinta

Idag var jag och Quinta på besök hos Veterinärhuset för jag hade känt en knöl under en av Quintas "tuttar". Och vis av erfarenhet vet jag ju att detta inte är något ställe hon gillar vilket märktes redan i bilen på väg dit, då hon gnydde och "skrek" oavbrutet hela resan, hon som annars älskar att åka bil. Veterinären konstaterade med en gång då hon kände på knölen att det var en juvertumör. Det är tydligen väldigt vanligt att tikar som kommer upp i 10-11 års åldern drabbas av detta, så många som 50%. Så det innebär att Quinta ska lämnas in för operation/borttag av tumören den 22 maj. Vi förutsätter att det ska gå bra!

Veterinärbesöket var dock inte slut för Quintas del med detta besked utan i och med det skulle det tas blodprov och röntgas. Och det kan jag lova att det var ingen lätt match, både jag och Quinta var helt slut efter besöket. I och med att hon är så stark i sina framtassar blir det stört omöjligt att hålla henne still, vilket gjorde att blodet sprutade över hela bordet och när hon skulle röntgas liggandes på rygg med tassarna spretandes åt de fyra väderstrecken och huvudet rakt upp så hade det varit både skönt och praktiskt att vara utrustad som bläckfisken med ett antal armar. Vi överlevde allihop men Quinta var uppenbarligen väldigt tagen, hon la sig tillrätta i bilen och somnade som en stock.
På bifogad länk finns en bra artikel om juvertumör: http://www.blixbo.se/newfiles/juvertum.

Inga kommentarer: