fredag 23 maj 2008

Konvalescenten Quinta

Igår lämnade jag som överenskommet in Quinta på Veterinärhuset kl 08.00 för operation. De skulle mycket riktigt ta bort båda de bakre juverna för säkerhetsskull då man inte riktigt kunde känna tumören som en enskild kula. Jag hämtade hem henne kl 16.00, då hade hon dessutom fått klorna klippta och öronen undersökta samt all tandsten var borttagen. Det var knappt att hon orkade vifta på yttersta delen av svansen när hon såg mig, med en stor tratt över huvudet, det var inte mycket med lilla grisen hon var väldigt trött och samtidigt gjorde det nog mycket ont och spände och drog så hon hade svårt att gå och framför allt att lägga sig. Man förstår det då man sett det stora snitt de gjort och detta trots att hon fick starka smärstillande tabletter. På natten låg hon sedan på min sida i sängen och gnydde, så småningom måste hon somnat och jag likaså för när jag vaknade i morse låg hon pressad mot mig som ett frimärke och snusade.
Det har inte blivit mycket till promenader eller matintag idag, det blev dock lite framsteg på kvällskvisten samtidigt som hon har börjat skälla vilket är ett sundhetstecken. Hon får smärstillande och inflammationshämmande medicin i 10 dagar framöver och den 3 juni ska stygnen tas bort. Tumören är skickad för analys och vi får bara hoppas att den inte var elakartad utan att allt blir som vanligt igen.
Du är fantastiskt snäll, tålig och duktig lilla Quinta och du ska veta att du har en husse som är så mån och orolig om dig.

Inga kommentarer: