söndag 29 juni 2008

Sarkofagen

Äntligen har jag tagit tag i och gjort färdigt sarkofagen så att man kan förstå att det är en odlingsbädd och inte någon begravningsplats.
I vänstra delen har jag sedan tidigare satt lite olika örter, Oregano, Citronmeliss, Fransk Dragon, Timjan (övervintrad), Salvia, Basilika, Mynta och Persilja. Nu planterade jag även lite Dill, som var helt omöjligt att få fatt i som planta, bättre sent än aldrig, heter det ju.
I den högra delen, där det sedan tidigare stod en jätteplanta med gräslök planterade jag Morot och Rädisa. För att skydda allt det nyplanterade kom jag på att vi hade gamla fönster i boden att lägga över de nya bäddarna. Ännu smartare var att jag kunde dela dem och lägga som tak på varsin del av sarkofagen. Det blev ju helt perfekt, precis som små växthus, det blir ju förmodligen riktigt varmt och gott där under glasskivorna när solen ligger på och ändå är det skyddat mot det förrädiska regnet. Nu hoppas vi bara på att solen ska lysa lite framöver så jag kan få upp några små plantor i alla fall.

Bakom själva sarkofagen, som den kallas i folkmun här i Lerdala, har jag satt Rabarber, Björnbär, Hallon, Svart vinbär och Krusbär som frodas riktigt bra. Det kanske inte blir så mycket skörd i år men detta är ju odlat på långsiktig basis.
Tanken med sarkofagen var att jag skulle odla Sparris, vilket jag ska förverkliga till nästa vår. Har funderingar på att lägga en odlingsbädd till vänster om den där jag kan odla lite Bönor, Vitlök, Kummin och andra högväxande grönsaker/örter. Men det får nog också bli ett projekt för år 2009.

Inga kommentarer: