tisdag 17 juni 2008

Jungfrurodnad

Nu tror jag att jag har hittat en favoritros som jag bara måste sätta i min trädgård. Den heter Maidens Blush och det är en av den mest kända gammaldagsrosorna, redan dokumenterad 1629, med stora ljusrosa fyllda blommor med ljuvlig doft som blommar från slutet av juni och hela juli månad. Man kan antingen odla den som busk- eller klätterros, men jag är nog främst intresserad av den som buskros. Tänk er att ni blundar och känner en doft med en knivskarp elegans av citron- och apelsinpastiller, en parfymerad lite tvålig doft av persikor och jasmin med en örtig underton av körvel med en hint av dragon och mejram samt därtill även gröna sommaräpplen, hårda omogna päron, vinbär och fläderblom, det kan ju bara inte bli annat än rätt, eller hur?.... lägg efter detta till det översatta namnet, som är Jungfrurodnad. Det är ju så romantiskt så man blir alldeles lycklig.

Inga kommentarer: