lördag 25 oktober 2008

Snabbvisit i Stockholm

I onsdags tog jag tåget på morgonen till Stockholm och var uppe vid lunchtid. Eftermiddagen ägnade jag åt shopping på det sättet att jag sprang i mina favoritaffärer även om det inte blev så mycket köpt så blev det i alla fall massor av inspirerande påfyllning av sinnena.
På kvällen gick Peter och jag Västerlång- och Österlånggatan upp och ner för att få någonting i magen vilket slutade med att vi åt varsin hamburgertallrik på Järnet Matsal och Bar vilket var helt OK och jag fick ett gott argentinskt vin till maten och Peter renat dricksvatten i egna flaskor som verkar vara den nya trenden, alltså slut med "bubbelvatten" på krogen.
På torsdagen var det dags för den kulturella ådran att få sitt lystmäte vilket innebar att jag denna vackra soliga höstmorgon gick utmed Skeppsbron - precis då de fyllde på alla turist/turbåtarna både med mat och dricka inför dagens/kvällens turer - till Skeppsholmen och gick först till Moderna Museet där det var en utställning med Max Ernst, se bifogad länk http://www.modernamuseet.se/v4/templates/template3.asp?id=3913 och fortsatte därefter till Nationalmuseum som egentligen var det jag var intresserad av. Där pågår nämligen just nu en utställning som heter "Lura Ögat" och det var precis vad det handlade om. Den var helt klart sevärd och jag kan verkligen rekommendera den, jag blev lite fascinerad av att man redan på 1600-talet ägnade sig åt "luraögat-måleri", se vidare bifogad länk http://www.nationalmuseum.se/sv/Besoka-museet/Utstallningar1/Aktuella1/Lura-ogat-Fem-seklers-blandverkII/.
Peter och jag åkte gemensamt hem på eftermiddagen och jag kände mig väldigt nöjd även om det bara blev 1½ dag så har jag fått mycket ny energi.

Inga kommentarer: