onsdag 8 oktober 2008

Höstens tjusning

Igår var en riktigt härlig höstdag och det verkar lovande även för idag. Hösten har sin tjusning också i och med att man faktiskt bokstavligt rensar bort sommaren och det känns som det blir lite ordning och reda i trädgården.
Jag började med att skörda en del från sarkofagen dels för torkning och dels till att göra mitt örtsalt av.
Därefter räddade jag smultronplantorna från vintern genom att plantera dem i sarkofagen, flyttade några växter som stått helt fel tidigare och passade på att plantera en hybridsnöbär vid namn Amethyst med vackra rosa bär som är bra att använda när det är dags att göra lite roliga jularrangemang och ställde in sommarkrukor, vattenflaskor och -slangar, köksattiraljer på altanen för vinterförvaring och rengjorde grillen (blev som ny igen) och vintertäckte den; förhoppningsvis ska vi använda den mer i år men det känns skönt att skydda den mot kyla och väta, även de sista plattorna på stengången runt hundgården blev lagda.
Krukorna med rosor är helt fantastiska och jag ska till nästa år istället utöka min ena rabatt och sätta ner dem i jorden för att kunna njuta av dem lite längre, nu måste jag när som helst flytta undan dem för att skydda dem mot frosten.
Det är som sagt en underbar tid nu och speciellt när det är högt i tak som det varit dessa dagar, tänk om oktober blir så här då är det bara november vi ska stå ut med för sen kommer den mysiga julmånaden.

Inga kommentarer: