lördag 13 september 2008

Höstpyssel

Idag har varit en riktigt höstlig skördedag.
Vi har tagit hand om svamp som plockats, gula kantareller, tallblodsriskor, en riktigt fin Karl Johan och föränderlig tofsskivling.
Jag gjorde en liten sats med syltade kantareller, som vi inte haft på säkert 10 år, vilket kan vara kul att plocka fram till höststekarna framöver.
Kantarellerna frös vi men den övriga svampen riktigt frossade vi i till två helgmiddagar.
Det fanns lite rabarber kvar i sin odlingslåda vilken jag skördade och blandade med banan, nejlikor, socker och la ett täcke marängmassa på och sen in i ugnen. Tillsammans med glass och lite grädde blev det rena kaloribomben men otroligt gott.
För övrigt plockade jag in dill, persilja (både krus- och slätbladig) samt gräslök och frös in i påsar till vintern.
Har sagt mig själv att jag även ska skörda en del av örterna nu till helgen och göra örtsalt och olja- och ättiksinläggningar. Roligt att ha själv men även att ge bort.

Inga kommentarer: