onsdag 2 januari 2008

New York i oktober 2007

I slutet av oktober åkte Peter och jag till New York. Peter skulle på en konferens och med tanke på den låga dollarkursen var det ett ypperligt tillfälle att jag kunde få åka med också.
Vi åkte från Köpenhamn som vanligt när vi är ute och reser med mellanlandning i Reykjavik. Peter åkte businessclass och jag i turistclass, men det var helt OK. Vi kom fram på lördagkvällen till Kennedy Airport och skulle ta en taxi till New York, då det av någon anledning var brist på gula taxibilar vilket gjorde att det tog en stund att komma till the Roger Smith hotel och Peter gick rakt över gatan och köpte oss varsin sallad som vi smaskade i oss och sen somnade gott efter.
På söndagen tog vi bussen ut till Woodbury Common som är en enorm Outlet med 200 butiker en timmes färd från centrum.

Snacka om att verkligen kunna shoppa av sig. Vi hade så mycket kassar att vi till slut inte orkade bära mer, och det var bara märkesvaror allting vi handlade, PoloLaurent, Timberland, Dockers, Rockport osv. Rekommenderas verkligen.
Dagen efter började Peters konferens och i och med det började min utforskning av New York. Jag har vandrat Street upp och Ave ner, inte riktigt men det är ett otroligt system det går inte att gå bort sig helt enkelt. Jag var på egen hand runt på Maces, Bloomingdales, Grand Central Station, tog tunnelbanan till Guggenheimmuseet, Museem of Modern Art, Starbucks Coffee, Empire State Building, Rochester, Grand Zero, Walt Disney World, Central Park, Rockefeller Center, Crate&Barrel, affärerna på 5th Ave, Times Square osv osv. Jag gick och gick och gick och kände mig väldigt trygg i denna storstad, folk är mycket positiva och hjälpsamma och fantastiskt serviceminded. Vi hade ju otrolig tur med vädret, Indian Summer infann sig precis då vi kom till USA, solen strålade varenda dag och det var så varmt att man inte behövde några ytterkläder på sig. I och med mitt vandrande hela dagarna fick jag köpt alla julklappar vilket kändes skönt, hur det fick plats i resväskan begriper jag inte, men Peter reste ju i Business class så vi behövde inte betala någon övervikt i alla fall.

En eftermiddag åkte vi på en guidad tur som varade i sex timmar, med New York Party Shuttle Tours, http://www.newyorkpartyshuttle.com/, vilket kan varmt rekommenderas. Turen startade kl 15.00 vilket innebar att vi fick se New York i både dagsljus och kvällsljus. En annorlunda guidning med en otroligt engagerad guide som sjöng och verkligen bjöd på sig själv. Vi fick bland annat åka med pendelfärjan till Staten Island tur och retur, varvid vi åkte precis förbi Frihetsgudinnan och på returresan såg vi Manhattan men alla skyskrapor i kvällssken som man sett på åtskilliga bilder genom årens lopp med flygplanen cirkulerande som stjärnor ovanför New York. Häftigt!!!

En kväll var vi på Waldorf Astoria och Peter bjöd mig på en riktig Manhattan, det känns som att det hör till när man är i New York och därefter åkte vi till en italiensk restaurang som heter Barolo som ligger i Soho. Vi satt ute i en trädgård under bar himmel, kände oss som Lady och Lufsen, riktigt romantiskt. Helt underbar mat.
Denna intensiva resa gav verkligen mersmak, jag åker gärna hit igen för det var så mycket som vi inte hann med, gå på en Broadwayshow t ex, utforska Central Park lite mer, åka till Long Island, ja jag kan göra listan hur lång som helst. Att dollarn stod i lite över 7 kronor gjorde ju inte saken sämre heller.

Inga kommentarer: