lördag 13 oktober 2007

Vinterförvaring av sommaren

Då var vi här igen, tiden från sommaren tog slut har gått så fort, eller också är det så att jag trodde sommaren som försvann skulle komma tillbaka men det gjorde den inte, däremot fick vi lite Indian Summer förra och föregående vecka. Tisdag morgon denna vecka var underbar med -0-grader som gick över i en fantastisk dag med högt i tak. En sådan dag ska man egentligen ta semester och ägna hela dagen åt att vara ute.

Idag har jag i alla fall ägnat åt att vara ute i stort sett hela dagen förutom en lång härlig frukost med tidningsläsning och som slutkläm på alltihop lördagskorsordet. Det har varit inflyttning av alla utemöbler och rosenkrukor till lilla huset på tomten och rensning av trädgårdsbänken till sin specialbyggda vinterhylla. Nu återstår att se hur mycket som går att rädda till första vårsolen 2008. Morgondagen ska ägnas åt rabattvård, jordvändning och kupning runt alla rosenbuskar samt plantering av lökar
och lite vinterplantering i utekrukorna. Jag tycker det är en härlig tid detta också, det är väl det som är charmen med våra årstider.
När Peter och jag var i Wien i våras så såg vi för första gången röda kastanjer som vi blev så förtjusta i och därför har jag beställt en röd kastanj som förhoppningsvis kommer att planteras nu i början av november vid stenrösrabatten. Eftersom den odlas på rot så är det bara bra att den planteras ganska sent på säsongen. Jag förmodar den kommer vara ganska stor eftersom den då har lättare att klara sig även i vårt klimat. Läste idag att röd kastanj är bra mot räddhågsenhet.


Inga kommentarer: