tisdag 29 september 2009

Första frostnatten 2009

I natt har varit den första frostnatten för 2009, i alla fall här i Småland. Visserligen var det frost i går morse också, men då hade det regnat på natten och därefter frusit på. Till skillnad mot igår kväll då temperaturen redan hade krupit ner mot 0-gradigt när jag var ute och kvällsrastade Quinta.
Så nu är sommaren definitivt slut för denna gång och till helgen blir det väl att plocka in utemöblerna och frostskydda krukorna bland annat. Det känns alltid lite sorgligt, men hösten kan ju vara helt underbar med "högt i tak", sol och färgsprakande natur. Den kan också vara ooliidliig,.. men det är inte ens värt att kommentera här.
För min del tycker jag det är viktigt att ha några projekt för att få lite energi i denna mörka tid. Därför är ett av mina höstprojekt är att plantera en havtorn, eller snarare två stycken, en hon- och en hanplanta krävs för att det ska kunna bli några bär. Så till nästa höst hoppas jag kunna skörda frukterna och göra t ex saft, vilket ska vara en riktig vitaminbomb och rikt på antioxidanter, som förhoppningsvis ger mig massor av energi så jag inte behöver så många projekt hösten 2010.
Det blir lättare, eller känns i alla fall lättare, om man lyckas hitta en gnutta positivt i de små sakerna.
HA EN SKÖN HÖSTDAG !

Inga kommentarer: