söndag 27 september 2009

Årets första trattisar

Idag är jag dunderförkyld (vanlig hederlig bondförkylning, ingen svininfluensa här inte) men det hindrade mig inte från att följa med ut i skogen, och belöningen lät inte vänta på sig.
Det känns som det är ganska torrt i naturen så på några av våra ställen vi normalt brukar kunna skörda ganska rikligt stod det bara någon enstaka liten stackare och väntade på att bli plockad. Men si det gjorde vi inte, utan hoppas nu på lite regn och att hans eller hennes vänner också ska orka växa sig upp genom mossan lagom till nästa helg så vi kan få lägga dem allesammans i svampkorgen då istället.

En sak är i alla fall säker och det är att till förrätt i dag blir det varsin smörstekt trattkantarellsmörgås.

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Nu måste jag ut och leta svamp.
Jag har inga bra ställen på nära håll men trattisar måste jag ha.
Vilken lycka för dig!
Annika