lördag 29 november 2008

Hundar behöver mental motion

I torsdags kväll var jag på en föreläsning på Folkhögskolan och lyssnade på Marie Hansson då hon pratade och även visade på sina egna hundar Zoe, Whoopi och Fiona om hur viktigt det är att ens käraste vän får mental motion. Hunden bör få åtminstone minst 2 timmars motion i form av promenader och 2 timmars mental motion per dygn. Som ni förstår fick jag och övriga som satt där naturligtvis massor av dåligt samvete så nu har det blivit levergodisletning och toalettrullesgömning för fulla muggar.
Hon belyste att hunden ska vara en kompis och vän vilket vi får genom vetskap om hundens beteende och vår respekt för den.
Jag tror många hundar idag är uttråkade vilket också gör att de hittar på en massa egna hundaktiviteter såsom att bita och riva sönder saker, flytta runt och riva ner saker. Det var väldigt nyttigt att lyssna på Marie för jag kom ihåg en massa saker som jag faktiskt hört och även praktiserat tidigare men glömt bort, att hela tiden lära hunden en massa stora och små saker för att den ska vara stimulerad, såsom plocka upp skräp, krypa, ruska, balansera på stockar, fundera ut vägen för att komma åt godis utlagt på en hög sten, få ut godis ur aktivitetsbollen, osv, det viktiga är ju hela tiden att lära den, inte att nå målet att den lärt sig. Så från och med nu blir det andra bullar med Quinta, här ska ta mig sjutton inte bli en lugn stund.
Här är länken till hennes olika böcker hon skrivit; www.jycke-tryck.se.

Inga kommentarer: