söndag 9 november 2008

Bokens dag

Igår eftermiddag var det Bokens Dag här i Värnamo för 9:e gången men för min del var det första gången gillt. Det var en mycket givande eftermiddag där fem olika författare presenterade sig själva och sin bok.
Författarna var Åsa Larsson, Maria Ernestam, Erik Anderson, Carina Burman och Karin Thunberg, se även bifogad länk
http://www.varnamo.se/bokensdag.
Det var väl egentligen bara Åsa Larsson och Karin Thunberg jag hade hört talas om innan jag gick dit men som sagt övriga blev en glad överraskning också.
Åsa Larsson startade med att berätta om sin bakgrund i Kiruna och läste ur sin senaste bok "
Till dess din vrede upphör". Jag har läst någon av hennes tidigare deckare och på nytt får man följa kammaråklagare Rebecka Martinsson.
Därefter var det dags för Maria Ernestam som berättade om sitt liv, gift med en tysk, varit många somrar i Frillesås där hon fick inspiration till sin nya bok "Alltid hos dig" som leder oss tillbaka till en familjs förflutna med start 1916 i Mombasa.
Efter det var det Erik Andersson som läste ur sitt västgötaepos "Den larmande hopens dal", inte alls min stil men det passar säkert andra.
Så var det dags för paus med kaffe och kanelbulle och boksignering av respektive författare.
Efter pausen var det dags för Carina Burman, litteraturforskare och docent, som skrivit en del biografier bl a om Fredrika Bremer. Boken hon presenterade nu heter "Hästen från Porten" och handlar om
författarinnan Euthanasia Bondeson på nya äventyr.
Sist men inte minst var det
Karin Thunbergs tur, en mycket fängslande person att lyssna på och som hade mycket tänkvärt att säga. "En dag ska jag berätta om mamma" heter hennes senaste bok som på nytt skildrar skeenden i hennes eget liv, eller snarare om vad mammor överför till sina döttrar och konsekvenserna därav.
Bokens dag har för mig redan efter bara en eftermiddag blivit en given tradition. Så redan nu ser jag fram emot nästa år, som dessutom blir 10 års jubileum.

Inga kommentarer: