fredag 24 juli 2009

Trädgården och hälsan (skulle publicerats den 3 juli men hamnade istället i utkastlådan)

En väninna rekommenderade mig en artikel i serien Gröna Själar i onsdagens DN, om en kvinna (Annika Christenson) som drabbades av Ménières sjukdom och därmed blev sjukskriven på heltid men där Trädgården blev en läkande del av hennes liv, ja rent av bästa medicinen.
Det är något som jag verkligen tror på själv, just vad grävandet i myllan gör med en som människa, man mår så himla bra av det och ens tankar och funderingar får en annan dimension.
När allt var som tyngst fick hon en kamera av sin man, för att kunna dokumentera vad som hände i trädgården där hon tillbringade mycket av sin tid, vilket också blev en ljusning i tillvaron. Hon såg sig själv i växterna och tog bilder på det som påminde om hur hon kände sig. Hon är idag så duktig på att hantera sin kamera att hon kan försörja sig som frilandsfotograf.
Jag blir så inspirerad av och full av beundran för denna kvinna. Kan hon så ska väl även jag kunna. Vad är skillnaden egentligen, förmodligen är det väl att hon vågar och jag sitter med för många "gremlings" på axlarna.
Hennes blogg heter Naturliga Ting, en liten inspirationskälla, om inte annat så för mig i alla fall.

Inga kommentarer: